V průběhu roku 2024 se našemu potápěčskému týmu podařilo (částečně náhodou a částečně cíleným průzkumem) objevit a zdokumentovat několik vraků starých aut na dně jezera Attersee. Třetí největší Rakouské jezero, ke kterému vyrážíme za potápěním na několikadenní výlety desetkrát do roka, nabízí lokality pro začátečníky i pokročilé. Od června do září je mělká voda poměrně teplá a vhodná na potápění i mokrých neoprenech. K průzkumu hloubek pod 30 m jsou nutné zkušenosti a certifikace na potápění v suchém obleku v kombinaci s kvalifikací technického potápěče. Podle kvalifikace a zkušeností si pak mohou jednotlivé týmy vybrat svou hloubkovou zónu průzkumu.
Kromě vodních rostlin, ryb a skalnatých scenérií jsou právě vraky starých aut zajímavým objektem pro zkoumání. Když se nám letos podařilo najít pár (pro nás) nových a neznámých vraků aut, nabízela se otázka, jak se na dno jezera dostaly.
Katka u vraků Volkswagen Kübelwagen a Chrysler v hloubce 92 metrů.
Kolegyně Katka přišla s romantickou variantou, kdy mladý muž (říkejme mu Michael) vzal svou dívku (říkejme jí Stefanie) na zimní vyjížďku automobilem po zamrzlém jezeře. Byl slunečný den, sníh na ledu se třpytil a když se Michael chystal Stefanie políbit, křup a prásk, led se probořil. Zda k polibku došlo nebylo zjištěno, jisté ale je, že se oba zachránili. Mako, Petr N. a další potápěči z našeho týmu pak diskutovali, zda k tomu došlo za slunečného dne nebo za měsíční noci a zda šel událost Michael nahlásit na pojišťovnu nebo, zda si auto vzal bez dovolení svého otce a tím pádem nic nehlásil (ani otci, ani pojišťovně) a záhadné zmizení auta zůstalo záhadou.
Já osobně jsem k těmto verzím byl poměrně skeptický a celou diskuzi jsem většinou ukončil rázným tvrzením: “Tohle nezamrzá!” Všechno jsou to hypotézy. Jenomže každá hypotéza může být seriozním výzkumem potvrzena nebo vyvrácena.
Zamrzá tedy Attersee nebo ne? Zamrzalo v minulosti? Nedalo mi to spát a tak jsem začal pátrat a seriózní výzkum přinesl ovoce, o které se s vámi rádi podělíme:
Obecnými kritérii pro tvorbu ledu na Attersee jsou týdny s teplotami pod nulou a pokud možno bezvětří.
Shoda těchto kritérií je velmi vzácná, ale v minulosti k tomu došlo v těchto případech:
Částečné zamrznutí u břehu, výběr od roku 1945:
Na základě výše uvedeného konstatuji, že “Tohle, co nezamrzá” občas zamrzá!
V jižní části jezera se nachází hned několik vraků aut. Dostupné jsou ze břehu z lokalit Wandl a BMW Dixi. Zmapované máme k dnešnímu dni v této oblasti 4 vraky aut. Ty dva mělké (BMW Dixi a Jeep) jsou již téměř rozpadlé a za pár let z nich pravděpodobně nezbyde vůbec nic. Jsou v hloubkách 5 m a 12 m. Z mého pohledu nejzachovalejší a na pohled nejhezčí je vrak Steyr Baby v hloubce 62 m. Je velmi zachovalý. Nikdo neví, jak dlouho je pod vodou, ale vyráběl se ve 40. letech minulého století. Dodnes má kola, přední okno, světlomety, část volantu i palubní desku. Leží ve svahu s velmi jemným sedimentem a tak stačí jeden neopatrný pohyb potápěče a viditelnost klesne na nulu.
Další vrak auta v této lokalitě je Chevrolet Mastery v hloubce 50 m. Je také dost zachovalý, vč. volantu, ale ne tak, jako Steyr Baby. Chybí kola a na pravé straně na dveřích spolujezdce a na pravém zadním blatníku jsou viditelná poškození, takže v tomto případě se spíše přikláním k nehodě na silnici (nachází se přímo u břehu). Jen o pár metrů mělčeji od tohoto vraku jsou zbytky nějakého nákladního auta, ale to budeme muset teprve prozkoumat.
Ve východní části jezera poblíž lokality Schwarze brucke jsou v hloubce 92 m dva vraky aut bezprostředně vedle sebe. Leží ve svahu. Ten blíže ke břehu je vrak Volkswagen Kübelwagen, což byl vojenský osobní automobil vyráběný mezi lety 1940 a 1945. Druhý vrak opírající se o hlubší stranu Volkswagenu je Chrysler, model vyráběný kolem roku 1930.
Potápění ve studené vodě do takových hloubek klade vysoké nároky na trénink a vzdělání potápěčů, jakož i na jejich vybavení. Samozřejmostí jsou zkušenosti se suchým oblekem a s dýcháním hypoxických trimixových směsí. Průzkum hlubokých vod jezera Attersee našemu týmu zjednodušuje použití rebreatherů Divesoft Liberty. K ponorům do hloubek větších než 60 metrů zefektivňuje logistiku použití dvou rebreatherů, jeden v režimu primárního přístroje, druhý v režimu bailout (záložní přístroj).
Historické fotky: https://atterwiki.at
Potápěčské fotky: Petr Slezák, Martin Janeček, Katka Líbalová
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.